DC OktatásA giccsben rejlő szépség _ Fiktív kiállításarculat a Memphis Desingról

A giccsben rejlő szépség _ Fiktív kiállításarculat a Memphis Desingról

Ha beírjuk a Google keresőjébe, hogy 80’s design, azonnal végeláthatatlan, buszülés-garnitúrára emlékeztető, színes minták tárulnak a szemünk elé. De honnan eredhet ez a sztereotipikus ábrázolása a 80-as éveknek? Cikkemben a Memphis Designt és a saját vizuális értelmezésemet mutatom be – Kovács Orsolya szövege.

A Memphis Group egy olasz designerekből álló társulat, amely 1980 és 1987 között alkotott. A csoport alapítója Ettore Sottsass, aki fiatal designereket és építészeket hívott össze, hogy a II. világháború utáni minimalista irányzatokra reagálva új megközelítéseket vigyenek az építészetbe és a formatervezésbe. Működésük rövid intervalluma ellenére is maradandót sikerült alkotniuk.

Munkáikban háttérbe szorult a funkcionalitás, inkább a felhasználók érzelmi bevonását helyezték fókuszba, amelyhez olyan eszközeik voltak, mint az élénk színek, a szemkápráztató minták és a furcsa formavilág. Ezeket olvasva akár eszünkbe juthat a giccs vagy a hatásvadász szó is, nem véletlen, hogy kollekcióikat nem fogadták egyöntetű elismeréssel. Egy amerikai újságíró, Bertrand Pellegrin – azóta sokszor idézett kritikája – szerint a Memphis stílusa egy „kényszerházasság a Fisher-Price és a Bauhaus között”.

Mindezek ellenére több híresség is hatalmas gyűjteményeket halmozott fel a nem mindennapi bútorokból és tárgyakból, az elmúlt években pedig aranykorát látszik élni a szokatlan stílus, számos kortárs alkotót inspirálva. Engem is vonzanak egy ideje a színeket csíkokkal kombináló, néha megmagyarázhatatlanul össze nem illő kompozíciók, amelyekben valahogy mégis megtalálom a harmóniát. A Memphisre egy Pinterest-hadjáratom során találtam rá, később egy arculattervezés kapcsán foglalkozhattam mélyrehatóbban is a mozgalommal, amelyből végül egy fiktív kiállítást terveztem meg.

A tárlat a Harmony in Kitsch címet kapta, utalva a giccsben rejlő szépségre. A grafikai elemeket a Memphis karakteres kollekciójából építettem fel: a legnépszerűbb darabokból öt elemet hoztam létre, amelyek a dinamikus arculat főszereplőivé váltak. Ezek köszönnek vissza a plakátsorozaton, illetve a jegyeken, utóbbin terülőminta formájában is. Terveztem egy memóriakártya-csomagot is, ebben a Memphis kollekciójából válogatott bútorok és lámpák fotóját kevertem össze az öt főelemmel. Kinyomtattuk, kipróbáltuk és visszarepültünk a gyerekkorunkba.

A kiállítás helyszíneként a hollandiai Gröninger Museumot választottam, melyet többek között Alessandro Mendini, a Memphis Group egyik tagja tervezett. A múzeum mustársárga főépületével, az előtér mozaikos csigalépcsőjével és a sokféle szín, forma és anyaghasználattal abszolút hozza azt az érzelemgazdag posztmodern világot, amit a Memphis-stílus képvisel.

A folyamat során megszerettem a kollekció darabjait, régi barátként köszöntöttem őket minden alkalommal, amikor megnyitottam az Illustratort. Különösen a lámpák nőttek a szívemhez, ha egyszer lesz felesleges félmillió forintom, biztosan beszerzem az absztrakt kacsára hasonlító asztali világítótestet. Addig viszont elég az Ikeáig menni, hiszen ott is rengeteg Memphist idéző bútor és használati tárgy lelhető fel.

_Kovács Orsolya a Design Campus Tervezőgrafika BA szakos hallgatója, a projekt a Grafikai tervezés c. kurzuson született, konzulense Kassai Ferenc volt.

_A cikk a Szöveg és kép c. kurzus keretein belül készült.