Betűktől a képalkotásig | A Tervezőgrafika Tanszék kurzusheti workshopjairól
Egy betűrajz, vagy másnéven lettering maga az üzenet. A kézzel rajzolt, egyedi betűk alkalmasak különböző hangulatok, benyomások és érzések kifejezésére. A Tervezőgrafika Tanszék idei kurzushetén résztvevő hallgatók Borsa Aliz tervezőgrafikus vezetésével kaphattak betekintést a műfaj sajátosságaiba. Mindemellett, hallgatói kezdeményezésre a legoprinting és a generatív grafika, valamint Dénes Nóra fotóművész vezetésével az anamorfikus installáció is terítékre kerültek. Beszámoló!
Betűvel megfogalmazni egy érzetet
A bemelegítő feladat egy tradicionális, már az ősi Egyiptom területén is alkalmazott trükköt hívott segítségül – négyzetrácsos hálót alkalmazva a múlt század hírlapjainak legizgalmasabb kopfjait nagyították fel a hallgatók. Ehhez a forráson kívül – melyet Polgárdi Ákos Hungarian Mastheads gyűjtéséből válogatott Aliz – csomagolópapír, szén és monopol gumi mellett éles látásukra és türelmükre volt a leginkább szükség.
A résztvevő hallgatók többek között a Falus Elek tervezte Az Est, vagy a maga korát meghaladó Üzenet című evangélikus lap karakteres fejlécét alkották újra. A dimenzióváltás segítségével kiléptek a betűkre általában jellemző aprócska térből, ezzel is segítve megfigyelőkészségük fejlesztését. A feladat a betűk jellegzetes részleteinek, karakterisztikáinak vizsgálatával megmutatta, hogy milyen összetett világ a betűk rendszere. Mivel nem csak egyetlen karakter, hanem egy teljes szó vagy szókapcsolat megrajzolása volt a cél, ezért nem csak a betűn belüli, hanem a betűk közötti terek viszonyaira is figyelni kellett. „A betűk világában (is) a negatív és pozitív terek ugyanolyan lényegesek, egymás nélkül nem léteznek. Ez a gyakorlat abban segítette a hallgatókat, hogy megtanulják látni és értelmezni ezeket a tereket” – emeli ki Aliz.





A második feladat a szabadabb gondolkodásra, alkotói attitűdre helyezte a hangsúlyt: olyan „betű-portrék” elkészítése volt a cél, amelyek magyar költők és írók karakterét, személyiségét ragadják meg. „Ez a típusú alkotói folyamat a kíváncsiságon kívül precizitást, türelmet és kitartást is igényel. A műhelymunka során egyfajta érzéki, intuitív gondolkodásra is szükség volt: hogyan fordítasz le egy belső víziót a betűk nyelvére? Hogyan választasz formákat, karaktereket, amik kifejeznek egy adott benyomást vagy érzetet? Ez egy kreatív, mégis rendkívül fegyelmezett folyamat. Személyes és szubjektív, mert az alkotóról meglévő, vagy épp csak most szerzett, saját benyomásaid formálják a betűket; ugyanakkor fegyelmezett, mert a betűknek megvannak a saját szabályai, amelyeket követni érdemes, hogy az eredmény egy laikus számára is azt jelenthesse, amit neked jelent” – összegezte Aliz.



Az analógtól a digitálisig
A kurzushét további programjai között hallgatói kezdeményezésre valósult meg Librecz Hédi és Kovács Orsolya, másodéves alapszakos tervezőgrafikus hallgatók legoprinting workshopja. A résztvevők a LEGO elemek felhasználásával készítettek nyomatokat, ahol a kurzushét témájához igazodva a betűalkotás került a középpontba, de lehetőség nyílt más motívumok és grafikák megalkotására is a technika segítségével. Az analóg kísérletek mellett a digitális technológiák is szerepet kaptak Török Norbert, végzős tervezőgrafikus hallgató workshopján. A résztvevők a TouchDesigner vizuális programozási nyelvvel dolgozhattak, amely lehetővé tette valós idejű, interaktív multimédiás tartalmak létrehozását. A foglalkozás izgalmas terepet adott a generatív grafika felfedezésére.




Kapcsolódva a Tervezőgrafika Tanszék idei féléves kiemelt Baskerville témájához Dénes Nóra fotóművész vezetésével a hallgatók a a fény-árnyék, nézőpont-látószög-perspektíva kognitív és perceptuális szerepét vizsgálták a képalkotásban. A résztvevők layeres anamorfikus installációt hoztak létre, melyet aztán animáció segítségével keltettek életre, valamint generatív audioreaktív vonatkozásban gondoltak tovább.

