Kördeformáció – Ljubica Ratkovic sikere az Országos Érembiennálén
A Berán Lajos-díj azzal a nem titkolt céllal jött létre, hogy az éremművészet zárt, sajátságos világát pályázati úton nyissa meg a fiatal tervezők számára, ezzel kínálva egy lehetséges belépési pontot a szakmába. A Sopronban megrendezett Országos Érembiennálén hetedik alkalommal adták át a díjat, amit idén a Design Campus tervezőgrafikus hallgatója, Ljubica Ratkovic nyert el – cikkünkben a nyertes pályamunkát mutatjuk be.


Az érem fő témája a Borromeo-gyűrűk és a szentháromság kapcsolata – meséli Ljubica koncepciójának alapgondolatát. Az előoldali grafikán látható optikai játék különböző változatai ugyanakkor nemcsak a Borromeo család egykori címerében, hanem a buddhizmusban, a skandináv folklórban vagy éppen a görög mitológiában is megjelentek, javarészt viszont csak síkábrázolásban.
A hátoldalon olvasható triquetra szó a hármasságra, illetve a főmotívumra utal vissza, hiszen a triquetra, vagyis a „háromsarkú” a kelta kultúra leghíresebb, önmagába futó, csomós szimbóluma is egyben – múlt, jelen, jövő. A tipográfiát egyébként Dürer betűtervei inspirálták, többek között ezért is egészült ki a kompozíció szerkesztővonalakra emlékeztető léniákkal és körökkel.

Habár a munka egyelőre proof fázisban van, a gipszmodellből hamarosan 10 db szerzői példány fog készülni a Magyar Pénzverő Zrt. kivitelezésében, de szakmai értelemben talán még ennél is izgalmasabb hozadék, hogy Ljubica részvételi lehetőséget kapott a Magyar Nemzeti Bank következő évi emlékérme-kibocsátási pályázatára.


_A XXIV. Országos Érembiennálé válogatása október 29-ig tekinthető meg a Soproni Múzeumban
_Fotó: Dénes Nóra